Gezonde voeding promoten

We zien een toename in welvaartzieken zoals obesitas en diabetes, waardoor de zorgkosten voor zowel jongeren als ouderen toenemen. Gezonde en gevarieerde voeding is essentieel om deze trend te keren. Daarom helpen wij om gezonde voeding bij een zo breed mogelijk publiek op de kaart te zetten.

Champignon: de groente die alles kan

We zetten gezonde voeding op de kaart door onder andere in opdracht van het GEPC (Groupement Européen des Producteurs de Champignons) samen met Sopexa Nederland drie jaar lang de gezonde aspecten van champignons onder diëtisten te promoten. Dit gebeurt - onder de campagnenaam Champignon Idee - in vier landen: Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Het project wordt medegefinancierd door de Europese Unie.

Champignons zijn een bijzondere groente, ook omdat het eigenlijk eetbare schimmels zijn. Omdat ze boordevol voedingsstoffen zitten, worden ze echter zonder uitzondering door voedingsautoriteiten onder de groenten ingedeeld. Champignons zijn daarnaast een goede toevoeging aan bijzondere diëten, zoals een vegetarische en zoutarme voeding. Dit komt omdat ze een hartige umamismaak toevoegen aan gerechten, zoals ook vlees of zout dat kan doen, en omdat ze een bron zijn van eiwit, kalium en vitamine B2. Genoeg feiten dus om gezondheidsprofessionals te overtuigen van de voedingskundige pluspunten van champignons.

In 2012 was ‘Champignon Idee’ aanwezig op toonaangevende symposia in Frankrijk en Nederland om diëtisten persoonlijk uit te kunnen leggen wat er bijzonder is aan champignons. Hiervoor werd onder meer een waaier ontwikkeld met de voedingskundige feiten over champignons, aangevuld met recepten voor lekkere vegetarische, zoutarme en caloriearme gerechten. Want voedingskundige feiten zijn misschien belangrijk; de grootste impact bereiken we door gezond eten ook lekker te maken.

Laat Ad uw gezonde producten in het zonnetje zetten.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid samen met de Voedselbank

Samen werken aan duurzame oplossingen zit in de genen van ons bureau. Vanuit die filosofie zetten wij onze kennis en ervaring sinds 2011 in voor de Voedselbank.

De organisatie van Voedselbanken Nederland groeit. En dat is slecht nieuws. Mede door de economische crisis neemt het aantal cliënten snel toe. Maar tegelijkertijd neemt het aanbod van voedsel drastisch af en worden de pakketten eenzijdiger. Voor de 135 voedselbanken in Nederland wordt het steeds moeilijker om de nu ruim 25.000 gezinnen te voorzien van de broodnodige aanvulling op hun wekelijkse voorraad levensmiddelen. De ‘schijf van vijf’ is met het huidige aanbod al helemaal een illusie.

Daarom organiseerden we in oktober een diner voor de Voedselbank. Om het 10-jarig bestaan van de Voedselbank te vieren en aandacht te vragen voor bovenstaande issues. Een sterren chef kookte voor vijftien directieleden van grote foodbedrijven.

Zij deelden, onder leiding van Marcel Schuttelaar, hun visie op voedselverspilling en op de problematiek waar de Voedselbank mee te maken heeft. Verschillende bedrijven brachten oplossingen naar voren en boden hun hulp aan.

Lees de column van Marcel over deze bijeenkomst.

MVO Verslag 2013 MVO Verslag