Makkelijker de gezonde keuze maken

Het Choices programma – waar het Vinkje deel van uitmaakt - was een reactie op een oproep van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om het steeds groter wordende probleem van overgewicht en andere voedingsgerelateerde ziektes een halt toe te roepen. Schuttelaar & Partners is vanaf het begin betrokken geweest bij dit initiatief. Het Choices programma heeft als dubbele doelstelling om de voedingsmiddelenindustrie wereldwijd te stimuleren tot het herformuleren en gezonder maken van hun producten en om consumenten te helpen bij het maken van gezondere keuzes. Dit alles door een logo en een onderliggend systeem van productcriteria, opgesteld door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie.

Makkelijker een gezonde keuze maken. 

Momenteel zijn meer dan 130 bedrijven aangesloten en zijn er ongeveer 7.000 producten te vinden met het Choices logo. Een AIO van de VU (ooit begonnen als stagiaire bij Schuttelaar & Partners) heeft aangetoond dat het Vinkje producenten stimuleert om producten gezonder te maken. Onderzoek in verschillende landen wereldwijd laat zien dat wie in een gemiddeld dagmenu producten inwisselt voor producten met het logo, een stuk beter eet. Voor Nederland bijvoorbeeld: maar liefst 36 procent minder suiker, 23 procent minder zout en 40 procent minder verzadigd vet.

Choices heeft ervoor gezorgd dat een groot deel van het aanbod van de lunches van het 6e Europese Nutrition & Lifestyle congres voldeed aan de criteria. Dat gaat dit jaar ook bij het 7e Congres gebeuren. Zo werkt Choices aan een nog betere zichtbaarheid internationaal. Contacten binnen de EU en de WHO zijn aangehaald, internationale wetenschappelijke congressen zijn bezocht en workshops gegeven. Dit alles om de rest van de wereld te overtuigen van de effectiviteit van een positief gezondheidslogo gedragen door het bedrijfsleven, wetenschap en overheden.

Vraag Rutger naar de ingrediënten voor een gezonder voedingsaanbod.

Gezonde voeding bij
Schuttelaar & Partners

De gezondheid van medewerkers draagt bij aan hun productiviteit thuis en op het werk. Schuttelaar & Partners besteedt dan ook veel aandacht aan de fysieke gezondheid van haar medewerkers. Dagelijks wordt een gezonde lunch geserveerd met verse salades en met name mager vlees, halfvolle zuivel en vezelrijk brood. Daarnaast is er altijd vers fruit aanwezig. Sinds 2012 hebben we één dag per week een geheel vegetarische lunch. En natuurlijk wemelt het bij de lunch van de gezonde producten, die voldoen aan de Choices criteria.

MVO Verslag 2013 MVO Verslag